Inspiratie in atelier: met Marijke Schurink

in Tertulia's Kunst Café

Atelier foto van Marijke Schurink

Event verslag 6 november 2023

In het sfeervolle Tertulia Kunst Café, gehouden in het inspirerende atelier van Marijke Schurink aan de Charlotte de Bourbonlaan 18H in Amersfoort, werden diepgaande gesprekken gevoerd over de essentie van kunst, creativiteit en het boeiende verhaal van deze kunstenaar.

De Kunstenaar Ontdekt:

Marijke werd meteen uitgedaagd met een prangende openingsvraag: "Wat is de geboortedatum van jou als kunstenaar?" Een intrigerende vraag die leidde tot een verkennende reis door het leven en de creatieve evolutie van Marijke. Haar kunstenaarschap ontstond door een unieke combinatie van ongelukkige pakketkeuzes op de middelbare school en een innerlijke drang om op te vallen en de wereld anders te bekijken dan gangbaar was in het gezin waar ze als jongste van vijf kinderen werd geboren. Het begin van haar loopbaan als kunstenaar lag in het ontwerpen van sieraden van been.

Verkenning van Materialen:

Een rode draad in Marijke's werk is de verkenning van materialen, vooral haar fascinatie voor natuurlijke materialen. Haar kunstwerken nemen de toeschouwer mee op een reis door de verbeelding, waarbij ze de grenzen tussen levendigheid en grilligheid, dood en leven aftast.

Discussie en Ontwikkeling:

Een boeiende discussie met het publiek draaide om de vragen: "Wat maakt iemand een kunstenaar in plaats van gewoon handig?" en “Wanneer wordt vormgeving autonoom?” Techniek is niet altijd leidend; het gaat om de verbinding die kunstwerken tot de verbeelding van de kijker maken en om de vrijheid die het beeld de kijker geeft. Marijke maakte een ontwikkeling door ze maakte een collectie van draagbare sieraden van been. Langzaam verschoof haar werk naar conceptuele sieraden die alleen op foto of film te vangen zijn.

Rol als Kunstdocent:

Marijke deelde ook haar rol als kunstdocent in Amersfoort. Ze moedigt cursisten aan om te experimenteren en toevalstreffers te omarmen. Kunst is iets dat je raakt. Maar wanneer is iets dat je raakt kunst? Deze vraag leidde tot een levendig gesprek over dubbelzinnigheid en de definitie van kunst.

Vrijheid en Creatief Proces:

Het gesprek ging verder naar het thema vrijheid en wanneer kunstenaars echt vrij zijn. De sleutel, zo benadrukte Marijke, is om jezelf voortdurend te blijven verwonderen en te genieten van het creatieve proces. De vreugde en het enthousiasme bij het combineren van en het experimenteren met materialen zijn de drijvende kracht achter haar werk.

Inspiratie en Sociale Functie van Kunst:

Marijke's zoektocht naar inspiratie gaat gepaard met een uitgebreide bibliotheek vol materialen, vondsten uit de natuur en boeken, waaruit ze nieuwe vormen en associaties haalt. Ze legde ook uit hoe kijken naar kunst haar creativiteit voedt.

In het Kunst Café werden publiek en kunstenaar uitgedaagd om te denken over de sociale functie van kunst en de vraag of kunst gevaarlijk moet zijn. Marijke benaderde kunst als een manier om mensen te ontmoeten, uit te wisselen en enthousiasme te delen.

Inspiratiebronnen en Toekomstige Projecten:

Het publiek was ook nieuwsgierig naar haar inspiratiebronnen, waaronder de kunstenaars: Herman de Vries, Hilma Af Klint en filmmaker Fiona Tan. Iemand uit het publiek herinnerde zich nog het ongewone project "The Unwearables" van Marijke, dat de grenzen van sieraad en kunst verkent en vervaagt.

In dit boeiende gesprek ontvouwde zich het verhaal van een kunstenaar die voortdurend haar eigen grenzen verlegt en zich blijft verwonderen. De toekomst belooft meer verrassingen, met het aankomende project "Oog blikken" in de Volmolen in april 2024, waar Marijke drie tableau’s laat zien. Haar on-going project waarbij ze een 125 jaar oud herbarium nieuw leven inblaast door middel van allerlei ingrepen, te zien in haar atelier, geeft het publiek een inkijk in haar werkwijze.

Tot slot.

De avond werd door de gasten ervaren als een inspirerende uitnodiging mee te denken over vragen over kunst en leven.

 

Anneke Savenije

7 november 2023

MARIJKE SCHURINK VERSIERT DE WERELD OM HAAR HEEN

Desgevraagd ontkende Marijke Schurink dat haar kunst gevaarlijk is, of feministisch, of gericht op sociaal effectbejag. Ze liet zich wat dit betreft niet uit de tent lokken door dichter Juan Carlos Salvia, tijdens een Tertulia avond in het atelier van Marijke, 6 november 2023.

Ze maakt gewoon kunst, zonder daarover te theoretiseren.

Ik volg het werk van Marijke Schurink al 25 jaar. Nog steeds zie ik haar eigenlijk als maker van sieraden, versieringen. De ‘drager’ van het sieraad is essentieel in haar werk; dat kan zijn een menselijk lichaam, een kerktoren, een dik boek of een oud herbarium. Ze vlijt een wonderlijk sieraad op het lijf, bouwt een huisje van schapenwol als sieraad in de toren en versiert de portretten van 101 willekeurige vrouwen. Het is de onverwachte combinatie van een bestaande drager met een creatieve versiering die haar werk definieert. 

Gerard de Kleijn

Foto credits: Dineke Groenhof Blaauw, Anneke Savenije